úterý 7. července 2009

Jak vybírat helmu a motohadry.

Každý motorkář asi tuší, že jakmile jednou nechtěně opustí mašinu, je už pozdě něco řešit!!! Proto, než se rozhodnete brázdit cesty jednou stopou, pořiďte si kvalitní helmu a vhodné oblečení, bez ohledu na typ a objem stroje. Je to totiž to jediné, co Vás může chránit při cestách mimo Váš stroj.


Helma:
Helma je základ a je u nás povinnou výbavou. Chrání HLAVU a nejvyšší procento úrazů u motorkářů tvoří právě poranění hlavy, takže doporučuji nešetřit. Rozhodně nekupujte „noname“ značky z hypermarketů, tržnic nebo helmy z druhé ruky.
Helma musí dobře padnout, ale nesmí tlačit!! Neměla by být volná – zkuste si na hlavě helmou pootáčet ze strany na stranu, zatáhnout přes temeno hlavy dolů, jako byste chtěli helmu sundat. Měla by se nakrčit pokožka, ale nemělo by dojít k výraznému posunu helmy. Při nákupu je vhodné myslet i na výbavu helmy, která nám usnadní a zpříjemní cestování - protimlžící plexi, kvalitní ventilace, vyjímatelná a vypratelná vložka (ocení kdo bude často jezdit a potí se). Pokud nosíte brýle, odzkoušejte si helmu s nimi, včetně nasazování a sundávání. Není nutno připomínat, že helma by měla být HOMOLOGOVANÁ.


Bunda a kalhoty:
Prakticky se setkáte se dvěma možnými materiály, případně s jejich kombinací. Jedná se o kůži nebo textil. U obou najdete výhody i nevýhody.

Kůže je motorkářská klasika, velmi odolná proti oděru a neprofoukne. Ne nadarmo se říká, že je to Vaše druhá kůže. Pro motorkáře je vhodná hovězina, eventuelně klokaní kůže (vyšší cena). Hovězí kůže je houževnatá, pružná a odolná. Ostatní druhy kůže stejnou funkci nesplní, je to odzkoušené. V kůži bývá v létě teplo a při déle trvajícím dešti nasákne vodu. Je sice náročnější na údržbu, ale odmění se Vám dlouhou životností. Kožené oblečení si můžete pořídit i mírně těsné, povolí a přizpůsobí se Vám.
Rada: Pokud v kůži zmoknete, nesušte ji na topení!!! Nechte věci na ramínku v suchu pomalu vyschnout a potom je naimpregnujte vhodným přípravkem (nejlépe olejem, či voskem).

Textil je lehčí a díky použitým Hi-TECH materiálům lépe a déle odolává vodě. Nevydrží tolik na oděr a tudíž se většinou nevyplácí ho opravovat. Výhodou je také široká barevná a designová škála a dále také nižší cena. V letních parnech oceníte

Bunda - měla by mít chrániče (protektory) loktů, ramen a pokud možno i páteře. Protektory by neměly být volné a měly by sedět na daných místech těla. Rukávy musí být dlouhé a zúžené v zápěstí, aby přes ně šly navléct rukavice. Nebude Vám foukat pod bundu a nechytnete cestou hmyzího společníka.

Kalhoty - při sedu se Vám částečně vyhrnou, proto bývají delší, aby Vám nenastydly kotníky nebo nedošlo k popálení o výfuk. Diky typickému posezu na motorce je dobré volit kalhoty s vyšším pasem. Protektory bývají na kolenou, eventuelně i na bocích (kyčlích).

Ledvinový pás - je asi nejčastější a nejužitečnější doplněk k oblečení. Chrání ledviny nejen před nárazem, ale hlavně před zimou. Dostupné jsou jak textilní, tak kožené pásy, s výztuhami, reflexními pásky, termo vložkami, atd. Pás může být také integrovaný do bundy. Ve stáří ho pak oceníte v ušáku, až budete luštit křížovky ...

Oblečení je dnes vybavováno mnoha dalšími užitečnými doplňky jako reflexními proužky, odepínací zimní vložkou, rozpínací ventilací, atd. Pokud lze bundu sepnout s kalhotami (po celém obvodu nebo jen vzadu) je to jen ku prospěchu věci, nebude Vám zima na záda. Obecně to samé platí pro výběr kombinéz, jen je to napínavější při návštěvě WC.


Rukavice:
K dostání jsou jak textilní, kožené nebo kombinované. Opět musí dobře sedět na ruce. Pokud mají rukavice karbonové nebo jiné chrániče, tak nesmí tlačit. Rukavice se po čase přizpůsobí tvaru ruky (mimo chráničů). Dbejte, aby manžeta byla dost dlouhá a překryla rukáv bundy – viz. vítr a hmyzí společník.


Boty:
Bota by měla být kvalitní a pevná. Ve většině případů se setkáte s obuví celokoženou, eventuelně kombinovanou s textilem, či plasty. Není na škodu vybírat obuv s klima membránou, aby noha ventilovala – budete v botách třeba celý den. Dále nezapomínejte, že musíte řadit. Bota by měla být vysoká alespoň přes kotníky, obecně čím vyšší, tím lepší.
Rada: Do bot si vybírejte také kvalitní ponožky. Nejlépe funkční, s ochranou proti otlakům, zesílené proti prodření, atd. Nemá smysl koupit kvalitní boty s klima-membránou a pak si do nich vzít krepsilonové ponožky, koupené někde na tržnici za dvacku. A platí to i obráceně.


Mnoho šťastných a bezpečných kilometrů přeje
Ronis z „Best4bikers“

Žádné komentáře: